Columbiaan-Berlijn2015.reismee.nl

Potsdammer Sportdag!

En voor je het weet is het weer 6 uur en begint dat ding weer te rinkelen. Ben wel benieuwd hoe fris en fruitig iedereen nog beweegt na de behoorlijke inspanning van de landtraining van gisteravond. Even een snel doucheje en een kopje koffie zou ook niet zo heel veel kwaad kunnen.

Wanneer ik om 6:20 uur beneden kom, zit eigenlijk bijna iedereen al weer klaar voor de eerste training van de dag. Op de vraag hoe iedereen zich voelt wordt heel positief gereageerd, dus de sessie van gisteren is goed verwerkt. Spierpijn volgt voor een enkeling vermoedelijk morgen...

Even wachten tot de laatste zwemmers ook aan komen sjokken en dan kunnen we beginnen. Matthijs had gisteren aangegeven vanmorgen mee te willen doen met de landtraining, maar hij ligt vermoedelijk nog lekker een oor. De rest van de dag dopen we hem om tot Sjaak. Sjaak Afhaak om precies te zijn.

Nadat de lijven goed los gemaakt zijn en lekker opgewarmd, begint men hier en daar te knorren. Hoewel de spierpijn nog even op zich laat wachten, merken de magen al wel dat er gisteren nog een pittig setje is uitgevoerd.

Snel door dus naar het ontbijt, de tassen inpakken en dan weer op naar het zwembad. Na de zwemsessie vandaag gaan we meteen door naar de sportschool voor wat Cardio, Zumba en Spinning dus er moet even goed nagedacht worden over wat er allemaal mee moet.

Wanneer we in de bus zitten controleren we allemaal even of de buurman er ook weer is. Aanvullend wordt er ook even gecontroleerd of je achter en voor buren er ook zijn en dan kunnen we er vandoor.

De trouwe vroege vogels liggen weer in het bad, maar ze begrijpen nu dat we een aantal banen gehuurd hebben en ze schuiven netjes naar de nog vrije banen, uiteraard her en der met een goed Duits potje gemopper.

De groepen zoeken allemaal weer de juiste baan op, de meesten zwemmen vandaag in een andere baan dan gisteren. Zo komt iedere groep een keer langs de rand van het bad. Vandaag de groep van Sjoerd en Miquel die langs de kant zwemt. Daar wordt er vandaag hard gewerkt aan vlindertechniek en daarna aan de schoolslag keerpunten. Die moeten de training van hun leven hebben gehad...

De groep van Ronald en mij houdt zich vandaag bezig met ademhaling en starten. De meeste zwemmers hebben hier de filmpjes al teruggekeken die we in de Wasbeek hebben gemaakt en weten waar er verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Hard aan het werk dus. Wij filmen weer, zodat we kunnen zien of de aanwijzingen en de oefeningen ook effect hebben gehad. Daar heb ik eigenlijk wel alle vertrouwen in! Er wordt serieus gewerkt.

Miranda en Iris hebben de kids vanmorgen zelf een kilometer in laten zwemmen. Toch lastig als je dan ineens zelf mag bedenken wat je gaat doen. Daarna hebben ze de rest van de training hard gewerkt aan de keerpunten. Het ging zo goed dat de deal is gesloten om de rest van het kamp (en natuurlijk alle trainingen daarna) na ieder keerpunt een onderwaterfase volgt. Top deal dus! Ben benieuwd naar de tegenprestatie wanneer iemand het toch nog even vergeet, maar misschien weten we daar morgen al wel het antwoord op, of zal het ze gaan lukken?

Marco, Else Maj en Koen hebben de kids hard aan school laten werken. Denk je dat het vakantie is, krijg je dat ook nog, Schoolslag! Gelukkig bleken ze het allemaal nog niet verleerd. Marco was trots op de stroomlijnresultaten en de zwemmers werden dan ook beloond met nog een paar leuke startjes.

Na de training is het in volle vaart naar de sportschool. We hebben een halfuur om om te kleden en de “reis” van 10 minuten af te leggen. De meesten trekken in het bad dus alvast de sportkleren aan, met een lange broek en/of trui er overheen. Buiten, midden in een plas, bedenken ze zich dan dat het misschien handiger geweest was om de binnenschoenen niet buiten aan te doen...

De helft van de groep gaat boven aan de slag met Zumba. Vooral de meiden waren erg enthousiast. De boys hadden een beetje aansporing nodig, maar de meiden brachten het zo enthousiast dat er geen ontkomen aan was. Ook de boys dus overstag en vol aan de bak. De prijs voor beste inzet ging naar Ronald, die zich vol overgave op de Zumba stortte.

Het meisje van de begeleiding had tot vandaag nog nooit jongens in de Zuma klas gehad, maar wil na vandaag nooit meer anders. Ook in de groepen daarna werd door iedereen enthousiast meegedaan en vooral de mannen bleken over hele soepele heupjes te beschikken! Yente en Elise V waren een beetje teleurgesteld in hun eigen vermogen om de heupen los te gooien, riepen ze met een grote glimlach op het gezicht.

Beneden zijn er 9 Spinning fietsen. Niet iedereen kan dus meedoen, maar omdat we tijd hebben om 1x te wisselen, zijn er 18 geluksvogels. Of ze zich achteraf ook nog een geluksvogel voelden valt te betwijfelen. Is er geen spinning fiets bemachtigd, gaan ze zich vermaken op de cardio apparaten, uiteraard ook onder begeleiding. De ene op een cross-trainer, de ander op een roei-apparaat. Er staat genoeg en er kan regelmatig gewisseld en geruild worden.

De instructrice bij de spinning heeft inmiddels goed begrepen dat het hele fitte sporters zijn en gooit de zweep er goed overheen. Opgeven is geen optie en de klok een minuut of 20 naar voren kijken blijkt ook niet effectief. Dan maar even doorzetten.

Rond de fietsen vormen zich langzaam maar zeker wat plasjes vocht. Het laatste nummer is aangebroken. Deze duurt maar een minuut of 7 wordt heel vrolijk uitgelegd. “Eerst moet er 3x kort op een extreem hoog tempo de pedalen rond, de laatste 2 minuten gaat dan het tempo omlaag, maar gaan we steil een berg op”. Er gaat een wat angstig gefluister de zaal rond, “zei ze nou BERG!?!?!....”gevolgd door een flinke zucht. Ze geven zich over aan wat komen gaat en geven zich volledig.

Na 7 minuten is er voldoende zweet verzameld om de KTS mee te kunnen vullen. Er volgt nog een korte cooling-down en dan mogen ze goed afgemat weer terug de bus in. Op naar de lunch.

Er blijkt een lekkere warme lunch klaar te staan met een soort lasagne, maar dan met van die wokkel-pasta. Daarnaast waren er vegetarische “kip” nuggets. Hoewel niet iedereen vrolijk keek naar met name de bak met pasta wisten de meesten niet hoe snel ze nog een keer in de rij konden gaan staan voor een extra bord vol. En een beetje extra kan ook geen kwaad met alle sport van vanmorgen achter de rug en nog een flinke wandeling door het park en een super gezellig potje bowlen voor de boeg!

Na de lunch zijn we lekker gaan wandelen in het park Babelberg. Mooi langs het water met mooie kasteeltjes. Even lekker een frisse neus halen en en passant en hellinkje trekkend. Gedurende de wandeling kwam her en der de competitiedrang weer wat boven drijven en werden er wat weddenschapjes voor het bowlen afgesloten.

Voor de moeders (en vaders) die straks thuis de was gaan draaien, dat extra paar sokken hoort in de tas. Bij het bowlen hier hebben ze namelijk een hele leuke actie tegen vuile stink schoenen. Iedereen krijgt bij binnenkomst een schoon paar sokken cadeau, wat ze ook mee naar huis mogen nemen! Allemaal leuke kleuren!

Miranda Nijenhuis had de eerste Strike te pakken en bleek ook in de rest van het potje lastig te verslaan. Maar de hoogste score van de dag kwam op naam te staan van Iris. Die heeft vandaag het baanrecord goot-gooien gebroken!

Iedereen ging met een grote glimlach weer terug de bus in. Even lekker een uurtje of 2 hangen in het hotel voor het avondeten weer opgediend wordt. Een enkeling komt even een start- of keerpunt analyse kijken, anderen doen even een middagdutje, maar vooral in de lobby is het gezellig. Er worden dobbelspelletjes gespeeld en wilde verhalen uitgewisseld.

Zo lekker gaan eten. Vanavond voor een aantal nog even een uitdagende landtraining en daarna allemaal lekker gaan slapen.

Morgen weer een leuke dag Berlijn voor de boeg!

Erna

Wat zullen jullie fit weer thuis komen. En prachtige omgeving zo te zien! Veel plezier verder.

sandra

bedankt weer voor het leuke verslag, zo is het net of wij ook mee zijn .. erg leuk geschreven!!!! bedankt voor de moeite.

Connie en Rob Koeleman

Het ziet er super gezellig uit, Miquel is natuurlijk de uitblinker in de Zumba les...... Veeeeeeel plezier verder......